© 2018 by Sari Åström - Arteeni Design

  • Arteenidesign
  • Arteeni
  • Arteeni
Search
  • Sari Åström

Wendy mat


Suomeksi alemempana..


Wendy rug - I just love it!

I started Grace Fearon's gorgeous Wendy doily with heavy cotton that I bought from Brazil, as I wanted to try it as a mat or a rug. I used 4,5 mm hook, that tells a bit about the yarn weight and I could have chosen a bigger one! I had some challenges to get it flat, so I ended up purling the first attempt and started it again with less stitches (made only 15 repeats instead of 18) and then the result was perfect flat mat. And I modified the last round a bit to make it work better on the floor without any stiffening.

Few photos of the process... sorry the quality with some photos - day light is quite a rare phenomenon in Finland at winter time!

But but. The colour wasn't ideal for our interior and I just couldn't find a correct place for it. I have wanted to try dyeing and color removal for some time so this was my possibility now. I took a risk and bought some dye and chlorite and put the rug into washing machine with a blanket that I was dyeing into grey. It came out with uneven result, but it was more than better with my plans. I then took a little bowl with chlorite, protective gloves and a little sponge. I spread the chlorite tenderly and carefully to the embossed parts and finally even more carefully (with almost dry sponge) all over the rug. I left it overnight and made an extra wash next morning. And the result is just perfect! I love it!


Blaah, I just couldn't correct snow tone...



Eli jees, siten sama kotimaaksi. Tein siis Grace Fearonin Wendy liinan Brasiliasta kelkotulla paksulla puuvillalangalla 4,5 mm koukulla (koukku olisi voinut olla suurempikin). Suomessa melko vastaavaa lankaa voisi olla esim. Moppilanka. Tein ohjeen kanssa jotain huolimattomuusvirheitä ja jouduin purkamaan monta kertaa. Koko ajan matto näytti hiukan lörpöltä, mutta toivoin että se kuuluisi asiana ja korjautuisi. Lopussa oli kuitenkin pakko tunnustaa, ettei sitä saisi mitenkään pingoitettua tasaiseksi matoksi, joten aloitin langan toisesta päästä vielä kerran uudelleen, vaikka tähän mennessä olin virkannut jo kahden maton verran virheineen. Uudelleen aloittaessa vähensin silmukkamäärää niin, että tein 18 toiston sijaan vain 15 toistoa ja nyt matosta tuli täydellisen littanan lättänä. Paitsi väärän värinen. En keksinyt matolle mitään paikkaa ja koska olin jo kauan aikaa haaveillut värikikkailuista, niin nyt olisi minun mahdollisuuteni. Ostin harmaata väriä (kalalankapeittoa varten) ja kloriittia ja värjäsin maton pesukoneessa. Koska väri oli täysin alimitoitettu värjättävälle määrälle, niin maton värityksestä tuli epätasainen - mikä ei haitannut laisinkaan siinä mihin olin pyrkimässä. Tämän jälkeen otin kloriittia pieneen kulhoon, suojakäsineet ja vanhan pienen sienen ja aloin sivellä raakaa kloriittia maton kohokohtiin, sekä lopussa lähes kuivalla sienellä kauttaaltaan maton pintoihin. Väri alkoi lähtemään silmissä, mutta jätin sen kuitenkin yön yli vielä odottamaan ja tasaantumaan. Seuraavana päivänä nakkasin maton (ja kalalankapeiton) uudelleen pesukoneeseen ja avot - nyt matto oli täydellinen. Uusi pingoitus ja se on siinä. Kokeilen samaa ehdottomasti uudelleenkin! Tästä on ylemänä kuvasarja, mistä näkee olennaisimmat vaiheet maton teossa :D


126 views